Od mody do e-płatności
Gość:
Magdalena Stranz-Sobalkowska
Tpay

Partner podcastu:

Od mody do e-płatności
Gość:
Magdalena Stranz-Sobalkowska
Tpay

Partner podcastu:

Słuchaj, jak lubisz:

Słuchaj, jak lubisz:

Transkrypcja:

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Wszystko, co robię, robię, oddając się w pełni i całą sobą. Bo my, kobiety już tak mamy. Wbrew trendowi “AI-owemu” my postawiliśmy na ludzi. To są pieniądze. O pieniądzach należy decydować tu i teraz. Tam nie ma przestrzeni na to, żeby ktoś zirytowany po drugiej stronie bawił się w ciuciubabkę z chatbotem na przykład. Moja kariera jest zbiegiem okoliczności i szans, które się pojawiają dla mnie. Moją supermocą jest empatia. To, że czytam ludzi. Aż osiem procent transakcji, ucieka na etapie właśnie zamykania koszyka. Ja wierzę w to, że na bieżąco trzeba być blisko swojego klienta, obserwować jego zachowania, ankietować go, robić NPS-y i badać procesy. 

Joanna Tymowicz: Cześć, Tu Joanna Tymowicz, a to jest podcast Kobiety w e-commerce. Jedyny podcast na rynku, który drogę do sukcesu opisuje śladami szpilek. Menadżerki, dyrektorki, właścicielki firm i branżowe ekspertki odsłaniają u mnie kulisy swoich zawodowych podróży, dzieląc się zarówno wyzwaniami, jak i triumfami. W każdym odcinku odkrywam jedną inspirującą historię kobiety działającej w e-commerce. Serdecznie zapraszam Cię do wysłuchania podcastu, w którym wspólnie udowadniamy, że e-commerce też jest kobietą. Witam wszystkich bardzo serdecznie w trzecim odcinku podcastu Kobiety w e-commerce. Zaprosiłam na dzisiejsze spotkanie kolejną wyjątkową kobietę. Magdalena Stranz-Sobolkowska, CCO w Tpay. Magdaleno, niezmiernie się cieszę, że znalazłaś czas, żeby do nas przyjechać i podzielić się z nami swoim doświadczeniem zawodowym. Witam Cię serdecznie w Kobietach w e-commerce.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Dziękuję ci bardzo. Asiu, bardzo się cieszę, że znalazłam się na tej short liście. Nie ukrywam, że jest to dla mnie zaszczyt. Uważam, że przełożenie tego offline’owego świata, w którym kobiety się ze sobą spotykają na digital jest niezwykle istotne, bo kto, jak nie my możemy sobie w te skrzydła rozprostowane dmuchać coraz mocniej i mocniej. Więc bardzo się cieszę z tej inicjatywy.  

Joanna Tymowicz: Super! Ja również cieszę się, że mogę Cię gościć w moim podcaście. Magdaleno, Twoja ścieżka zawodowa jest niezwykle fascynująca. Zaczynałaś od obszaru prawo i projektowanie mody. Później miałaś doświadczenia w mediach i marketingu w grupie Bauer, aż w końcu po branżę technologiczną płatności w Tpayu. Czy możesz nam powiedzieć, jakie kluczowe momenty w Twoim dotychczasowym doświadczeniu zawodowym doprowadziły Cię do miejsca, w którym dzisiaj jesteś?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Podsumowując właściwie tę moją drogę, mogę powiedzieć, że gdzie diabeł nie może, tam babę pośle. I trochę to tak jest. Ja nie ukrywam, że czuwa nade mną jakaś tajemnicza moc i moja kariera jest zbiegiem okoliczności i szans, które się pojawiają dla mnie. Pierwszym zwrotem akcji był fakt, że nie chciałam pracować w ogóle w zawodzie prawniczym i zaskoczyłam mojego tatę, który już miał w głowie aplikację, tym, że dostałam się na ASP. Nie mogę powiedzieć, co usłyszałam wówczas w słuchawce, bo byłoby to po prostu niestosowne. [śmiech] 

Joanna Tymowicz: Musielibyśmy “wypipać”. [śmiech]  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Byłoby mocno “wypipane”. [śmiech] Natomiast nie ukrywam, że na obronie dyplomu, jak miałam pokaz, był pierwszym stojącym pod wybiegiem, wręczającym mi kwiaty, więc na pewno mnie wspierał w tej drodze. A kolejnym takim zwrotem akcji na pewno była ciąża i fakt, że wszystko, co robię, robię, oddając się w pełni i całą sobą. Bo my kobiety już tak mamy. Zdecydowałam, że po prostu nie mogę się rozstawać z moim dzieckiem systematycznie co trzy tygodnie na trzy tygodnie, wylatując do Chin, Indii i na różne pokazy mody. I dlatego szukałam po prostu sobie nowej przestrzeni do rozwoju. I tak trafiłam de facto trochę do e-commerce’u, no bo performance marketing był związany z e-commercem, a tam się okazało, że ta kreatywność nie blokuje, a wręcz boostuje rozwój. I kolejnym etapem po prostu już był rozwój kariery związany właśnie z e-commercem i w naturalny sposób Paweł Działak, który chemicznie po prostu też mnie mocno kupił. I, i tak oto jestem.  

Joanna Tymowicz: Powiedziałaś, że studiowałaś zarówno prawo, jak i projektowanie mody. To są dwie zupełnie odrębne dziedziny, niepowiązane ze sobą absolutnie. Jak te doświadczenia wpłynęły na Twoje decyzje zawodowe i jak one wpłynęły na Twój styl pracy i zarządzania dzisiaj?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Wiesz co, długo się zastanawiałam nad tym pytaniem, bo ono w zasadzie jest bardzo trafne, ale też trudne do takiego wiesz, zwerbalizowania. I z uwagi na to, że ja lubię malować obrazy, to słowem również. To uznałam, że przedstawię to Tobie w ten sposób, że z prawem jest trochę jak z garniturem, dobrze skrojonym garniturem. On uczy systematyczności, osadzenia w jakichś ramach. On uczy procesu. Uczy tego, żeby być, wiesz, legitnym w różnych obszarach. I to prawo to jest taki mój dobrze skrojony garnitur. Natomiast ASP i projektowanie odzieży to są takie trampki do garnituru, czyli dziś już bardzo popularny trend, ale dający właśnie takie lekkie wyzwolenie, wyjście out of the box. Pójście trochę takimi nienaturalnymi ścieżkami, poszukiwanie zupełnie innych rozwiązań. Wiesz, takiego po prostu wyciągania rzeczy niemożliwych. I myślę, że to jest ta kompetencja, która po prostu pomaga mi osiągać sukces. Dla mnie nie ma niemożliwego.  

Joanna Tymowicz: I bardzo dobrze. Przez ponad dekadę pracowałaś w grupie Bauer Media jako Head of Global Partnership. Co z tego dziesięcioletniego ponad doświadczenia w mediach okazało się dla Ciebie najbardziej wartościowe w sektorze, w jakim dzisiaj pracujesz? Bo pracujesz w sektorze technologii płatniczych.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Grupa Bauer inwestowała w new business, tak to nazywali, czyli w technologię online’ową i w grupie znajdowały się zarówno Sasy budujące strony internetowe, jak i gro różnych firm performance marketingowych. Ja odpowiadałam za rozwój partnerstw zarówno tych zagranicznych, jak i tych na terenie Polski i nie ukrywam, że dostałam tam naprawdę wolną rękę, co pozwoliło mi stworzyć i modele white labelowe z turbo doładowaniem. Takie nazywam to white label premium, w których mogłam po prostu budować pod partnera CS, dział rozliczeń fakturowania, totalnie wszystkiego. Dzięki otwartości Pawła Rybaka właściwie miałam w firmie firmę i tylko ją boostowałam kolejnymi nowymi projektami, co w zasadzie dało mi know how w zarządzaniu, no dzisiaj obszarem całym biznesowym, ale też dzięki temu wiem, jak czytać roadmapę. Dzięki temu wiem, jakie pytania zadawać odnośnie produktu. Wiem co to jest time and material. Jest kupa rzeczy, dzięki którym po prostu potrafię się komunikować ponad podziałami, czyli rozmawiam też z IT. [śmiech] 

Joanna Tymowicz: Czyli dostałaś przestrzeń do tego, żeby się rozwijać.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: W stu procentach tak i to taką totalnie wolną rękę.  

Joanna Tymowicz: Super.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Moja współpraca z prezesem ówczesnym była na zasadzie “Madzia, potrzebujemy, zrób to”. I wyobraźcie sobie, że on czasami nawet przez pół roku nie pytał “jak tam, jak tam”. [śmiech] Więc… 

Joanna Tymowicz: Bo widział, że dowozisz.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Tak, to było cudowne. Ja miałam po prostu taką umiejętność, że wiedziałam kogo do czego zatrudnić. Moją mocą zawsze byli ludzie. I tak jest po dziś dzień.  

Joanna Tymowicz: W jednym z wywiadów wspomniałaś, że w Tpay podchodzicie do sprzedaży inaczej niż wszyscy, czyli bardziej consultingowo. Czy możesz rozwinąć tę myśl i wyjaśnić naszym słuchaczom i słuchaczkom, na czym polega to Wasze takie holistyczne podejście do klienta?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Wiesz co, z racji tego, że jesteśmy w zasadzie jedynym operatorem płatności, takim w stu procentach z polskim kapitałem osadzonym w Polsce. Jeszcze firmą, która może nie ma takiej masy, ale staramy się pozycjonować na taką firmę premium, która po prostu dostarcza naszym klientom zindywidualizowane rozwiązania. Nas na to stać. My chcemy się nad tym pochylać. My zbudowaliśmy bardzo rozbudowany CS wbrew trendowi “AI-owemu”, gdzie wszystkich obsługują chatboty denerwujące, irytujące. My postawiliśmy na ludzi i to powoduje, że często nawet do nas klienci wracają, bo ta obsługa, ten systematyczny audyt ścieżki zakupowej, doradztwo w tym zakresie, jak zoptymalizować określone kroki powodują, że klienci nam ufają i chcą z nami współpracować. A dodatkowo, wiesz, możemy sobie pozwolić na to, żeby coś zrobić dla konkretnego klienta. I to robimy.  

Joanna Tymowicz: Czyli stawiacie na human to human?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Oczywiście, ja nie mówię, mamy automatyzację i są procesy “AI-owe”, natomiast one działają w tle. Na froncie… 

Joanna Tymowicz: Na pierwszym miejscu jest człowiek.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Stawiamy na to, żeby była transparentność, szybka weryfikacja, odpowiedź. To są pieniądze. O pieniądzach należy decydować tu i teraz. Tam nie ma przestrzeni na to, żeby ktoś zirytowany po drugiej stronie bawił się w ciuciubabkę z chatbotem na przykład, nie?  

Joanna Tymowicz: Dokładnie. Płatności elektroniczne są dzisiaj kluczowym elementem w e-commerce i jednocześnie są miejscem, gdzie często wykruszają się klienci. Jak skuteczny lider może pomóc swojej organizacji zrozumieć wagę tego procesu? Że te płatności elektroniczne są tak ważne w e-commerce dzisiaj?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Wiesz co, z ostatniego raportu IAB z tego, co pamiętam, aż osiem procent transakcji ucieka na etapie właśnie zamykania koszyka. Tak na dobrą sprawę ja wierzę w to, że na bieżąco trzeba być blisko swojego klienta, obserwować jego zachowania, ankietować go, robić NPS-y i badać procesy. To na pewno i robić to wielokanałowo. A poza tym dostarczyć temu ostatecznemu naszemu klientowi, czyli płatnikowi. I ja tak patrzę na płatności. Dla mnie klientem jest oczywiście e-commerce, tak, merchant, ale ja myślę o kliencie szerzej. Dla mnie klientem jest też klient merchanta. Czyli trzeba dostarczyć mu wszystkiego tego, czego może oczekiwać, czyli wszechstronność płatności, one-clickowe płatności. Wszystko to, co ułatwi mu proces zakupowy. Wszystko to, co pozwoli mu na szybki i wręcz bym powiedziała czasami emocjonalny zakup. 

Joanna Tymowicz: [śmiech] A takie często pewnie się zdarzają.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Tak. No my kobiety z reguły mamy taką, wiecie no zdenerwujemy męża, my się zdenerwujemy na męża. A kupię sobie. [śmiech] I ja muszę zrobić to tu i teraz. Jak ja nie mam ApplePay, to ja tego nie zrobię i potem mogę się rozgniewać.  

Joanna Tymowicz: Wszystko musi zadziałać.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Dokładnie.  

Joanna Tymowicz: W wywiadzie wspominałaś też o rozwoju produktów dla rynku B2B. Widzimy, że ten rynek bardzo dynamicznie się rozwija i komercjalizuje. Jakie są dzisiaj w Twojej ocenie największe wyzwania dostosowywania rozwiązań płatniczych do potrzeb biznesu, które mogą być zupełnie inne niż w sektorze B2C?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Ja mam takie poczucie, że o ile metody płatności nadążyły, tak, bo mamy Pragma Pay, czyli odroczone płatności biznesowe i jakby tutaj dysponujemy bardzo szerokim wachlarzem płatności, to o tyle mam poczucie, że biznes B2B jest jeszcze nie do końca przyzwyczajony do tego wachlarza możliwości. I ta digitalizacja tego procesu będzie następowała stopniowo, ale mam poczucie, że brakuje edukacji. Nie wiem, czy się ze mną zgodzisz? 

Joanna Tymowicz: Zgadzam się z Tobą.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Tak, ten rynek B2B jest jeszcze mocno offlinowy i tak na dobrą sprawę tu naszą rolą – mam na myśli tutaj i Was, Ideo, i nas, i całą e-Izbę i po prostu wiele podmiotów zrzeszonych w obrębie e-commerce, żeby ten offline po prostu edukować. To będzie proces. My jesteśmy do tego procesu gotowi. Wy też jesteście gotowi, bo wiem, że macie propozycje. I tak na dobrą sprawę tylko i wyłącznie no taka systematyczna i sukcesywna edukacja może doprowadzić do tego, żeby on się w stu procentach zdigitalizował.  

Joanna Tymowicz: Madziu, pracujesz w branży technologicznej, więc trochę chciałabym porozmawiać z Tobą o kobietach w świecie technologii, bo mam takie poczucie. Nie wiem, czy się ze mną zgodzisz, że cały czas mimo wszystko mówi się, że branża FinTech jest zdominowana przez mężczyzn. Jednak więcej widzimy mężczyzn działających zawodowo w branży FinTech. Tych kobiet jest nadal zdecydowanie mniej. I czy na swojej drodze zawodowej spotkałaś się z wyzwaniami, które były takie bardzo specyficzne właśnie dla kobiet w zarządzaniu w tej branży fintechowej? Jak sobie z tym poradziłaś?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Wiesz co Asiu, ja zawsze wychodzę z założenia, że nas jest w stanie obronić tylko i wyłącznie profesjonalizm. Mam wrażenie, że niejednokrotnie kobiety w naszej branży wiedzą więcej niż mężczyźni, ale dlatego, że muszą wiedzieć więcej, bo cały czas jednak coś udowadniają światu. Nigdy w życiu nie spotkałam się z jakąś ignorancją z drugiej strony. Przyznam szczerze, że mam to szczęście, że spotykam na swojej drodze ludzi, którzy podchodzą do mnie z szacunkiem i szanują też mój poziom wiedzy. Natomiast utarło się, utarł się troszeczkę taki schemat, że my, kobiety, to co możemy wiedzieć o technologii? I myślę, że tego typu projekty, o których ty teraz mówisz, to co tworzysz, będą budować wizerunek nas, kobiet w świecie e-commerce’u. Coraz silniejszy. I myślę też, że to jest taka przestrzeń, w której jest dużo szans dla nas, dla kobiet, do tego, żeby rozwijać te kompetencje.  

Joanna Tymowicz: To ja Madziu, trochę pociągnę ten wątek, bo chciałabym poznać Twoją perspektywę. Jak Twoje doświadczenie jako kobiety na stanowisku CCO wpływa na kulturę organizacyjną i podejście do klienta w Tpay?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Ja Ci powiem tak. Mój szef, Paweł Działak otacza się tylko kobietami. No niemalże tylko, bo naszą wiceprezeską jest kobieta. W całej strukturze C-level’u jest dwa na dwa, więc powiedzmy szczerze, no jest dobrze.  

Joanna Tymowicz: Nawet bardzo dobrze.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Tak. Natomiast wśród headów dominują kobiety. Więc ja uważam, że kobieta ma dużo więcej kompetencji, takich wielowątkowych. Jest super maszyną do zabijania, bo potrafi pociągnąć nie za jeden sznurek, a po prostu za dziesięć na raz i dowieźć z tego czasami dziesięć, a czasami osiem. W Tpay myślę, że ta empatia, ona się po prostu rozprasza. I dlatego dbamy o tego klienta. Dlatego na przykład stworzyliśmy proces onboardingu, czyli my nie zostawiamy klienta samego sobie, my mu pomagamy w AML-u, pomagamy mu w procesie onboardingu całego naszego systemu. Wdrażamy go często przez tech support, także myślę, że to jest ten efekt. To empatyczne podejście. Staramy się jakby wczuć w buty każdego klienta. Dla nas każdy klient jest ważny i ten, który działa na wtyczce, i ten, który po prostu jest na jakimś bardzo skomplikowanym, zindywidualizowanym systemie. I mam takie poczucie, że tak, że ta empatia spowodowała, że zbudowaliśmy taką przewagę rynkową.  

Joanna Tymowicz: Bardzo fajne podejście. To jest potwierdzenie tego też, co mówiłaś na samym początku, o holistycznym zaopiekowaniu się klientem. I to jest waszą przewagą rynkową. Dobrze. Madziu, porozmawiajmy jeszcze trochę o przyszłości e-commerce i płatności, bo jednak jesteś w tej branży płatności, więc ja tak będę ten wątek trochę tu pogłębiać. Dla tych, którzy nie wiedzą jeszcze, bo być może nie wszyscy to nasi słuchacze to sprawdzili. Spółka Tpay zapewnia swoim klientom takie metody płatności jak BLIK, przelewy online, karty płatnicze, portfele elektroniczne, Visa mobile, płatności odroczone, płatności ratalne oraz mobilne. Nie wiem, czy wymieniłam wszystko.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Pewnie nie wszystkie, bo tego jest jeszcze więcej. Jest jeszcze klik2pay. Mamy płatności offlineowe, więc tak, jest tego trochę.  

Joanna Tymowicz: Tak. Jest to wielka różnorodność. Ale jak Twoim zdaniem będzie ewoluował krajobraz płatności w e-commerce w najbliższych latach? W którym kierunku będziemy się rozwijać?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Skracanie, przyspieszanie, oszczędność czasu. Czyli wiemy doskonale, że dzisiaj tą najcenniejszą walutą również w tej przestrzeni biznesowej jest czas i na pewno będzie to ewoluowało we wszystkie możliwe one-clickowe płatności. Ja widzę duży potencjał w blockchainie, który jest wykorzystywany dzisiaj tylko w kryptowalutach, ale to na pewno też będzie taki trend. Natomiast one-click, czyli takie invisible payments. Marzeniem mojego szefa, czyli Pawła. Paweł, pozdrawiam. Jest to, żeby Tpay działał niewidocznie, czyli żeby po prostu nie było widać w ogóle momentu, w którym uruchamiasz Tpay’a i nad tym dzisiaj pracujemy. No na pewno omnichannel, który już dzisiaj wchodzi pod strzechy, czyli po prostu jedno miejsce, w którym po prostu dysponujesz różnymi metodami płatności, które możesz uruchomić wszędzie, gdzie tylko sobie zamarzysz, wymarzysz z telefonu. I to też jest to, co dostarczamy już dziś. Więc idźmy po to, żeby było szybciej, sprawniej i krócej.  

Joanna Tymowicz: Kolejne pytanie też w kontekście płatności. Natomiast chciałabym poznać tutaj Twoją opinię odnośnie usług ratalnych i odroczonych płatności, bo widzimy w e-commerce, że takie formy płatności pozwalają zwiększać skalę i wolumen koszyka w e-commerce. I teraz jak liderzy e-commerce powinni podchodzić do integracji tych rozwiązań w swojej strategii biznesowej, rozwojowej? 

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Ja zachęcam do skorzystania zawsze z analizy. My publikujemy raporty corocznie na temat tego, jak zachowują się te trendy i jaki udział jest tych usług ratalnych oraz usług buy now, pay later. Niezaprzeczalnie są branże, w których one po prostu zawojowały światem. Natomiast konstrukt tych usług powinien być dopasowany zarówno do wielkości koszyka, tego, co de facto ten e-commerce chce osiągnąć. Otóż wiadomo, no jakby usługi odroczone są w dużej mierze obarczone niejednokrotnie zwrotem, więc zachęcam do kontaktu ze specjalistą i doradztwa. Nie jest to prosty temat. My robimy w tle sobie BI’owe badania na ten temat, analizujemy, które koszyki, kiedy są zwracane tak, żeby zminimalizować ryzyko zwrotu, które jest obciążające dla e-commerce. Więc na pewno samo włączenie to jest prosty temat, no bo kwestia guzika w panelu akceptanta. Natomiast zachęcam do tego, żeby podejść do tego analitycznie i porozmawiać z doradcą na temat tego, jaka jest wartość koszyka. Na czym temu e-commerce’owi konkretnie zależy i w ten sposób po prostu zadziałać w kontekście konkretnych metod płatności.  

Joanna Tymowicz: Wspomniałaś tutaj, że Wy prowadzicie takie analizy, badania, publikujecie różnego rodzaju raporty. Czyli rozumiem, że u Was można takiej wiedzy zasięgnąć i która gdzieś w jakiś sposób będzie pewnego rodzaju insightem dla e-commerce?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Tak, jak najbardziej. Co roku publikujemy raport na temat tego, jak Polacy płacą. Taki raport jest dostępny u nas za darmo, więc zachęcam. Nie musimy się niczym wiązać. Nazwijmy to po prostu pierwszą randką. Ale zachęcam bardzo. Wiedza ogólnodostępna. Warto podejść do tego analitycznie.  

Joanna Tymowicz: Co uważasz za największe wyzwanie dla branży e-commerce w Polsce w najbliższych latach i jak do tego wyzwania liderzy e-commerce powinni się przygotować?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Wiesz, co, ja myślę, że największym wyzwaniem dla branży e-commerce w Polsce są jednak Chiny. To bezapelacyjnie.  

Joanna Tymowicz: Czyli konkurencja.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Konkurencja, dumpingowe ceny, a co za tym idzie lojalizacja klientów. Mam takie poczucie i bardzo się z tego cieszę, że coraz bardziej doceniamy to, co jest nasze polskie. Brzoska komunikuje, że płaci podatki w Polsce. Coraz więcej ludzi stawia to jako wartość. My też jesteśmy jedynym fintechem w zasadzie z polskim kapitałem, więc myślę, że taka lojalizacja i uważność na tego klienta jest dzisiaj największym wyzwaniem. Mądre wykorzystanie AI, AR, bo tak na dobrą sprawę AI wyrzucane jako chatbot to nie AI. Już na ten temat rozmawiałyśmy. AR z kolei to taka możliwość zdigitalizowania tego klienta. Tak naprawdę tam, gdzie on jeszcze nie myśli o tym, żeby wejść w ten digital. I to są te największe wyzwania.  

Joanna Tymowicz: Czyli jednak sporo wyzwań przed nami i ta przyszłość będzie ciekawa w branży e-commerce.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Będzie.  

Joanna Tymowicz: Ostatnie pytanie w kontekście przyszłości. Które narzędzie lub technologia jest według Ciebie niedoceniane, a może zrewolucjonizować w przyszłości sposób robienia zakupów online?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Patrzę sobie na moją córkę, która jest takim potencjalnym klientem za chwil kilka. I na pewno handel głosowy to jest przyszłość. Ja nie przypominam sobie, kiedy moja córka coś pisała do Google’a. Wszystko, wszystko mówi, wszystko nagrywa. Na pewno płatności cyfrowe, blockchain, bo to jest zapewnienie takiej stabilizacji, transparentności. Więc na pewno to. No i wykorzystanie sztucznej inteligencji, ale tak jak mówię, no nie teraz. I ta “VR-owa” i “AR-owa” wirtualna rzeczywistość, która będzie postępować i będzie się coraz bardziej rozpychać łokciami. Więc jest tego sporo. Myślę, że ciekawa przyszłość nas czeka i trzymam kciuki, żebyśmy zdążyli zaopiekować wszystkich tych potencjalnych kupujących.  

Joanna Tymowicz: Też trzymam mocno za to kciuki. Madziu, na zakończenie naszego dzisiejszego spotkania stały fragment podcastu Kobiety w e-commerce, czyli E-commerce Express. Zadaję te same pytania wszystkim moim gościniom po to, żeby poznać perspektywę różnych liderek e-commerce na te same zagadnienia. Jaki trend w e-commerce uważasz obecnie za najbardziej przełomowy dla polskiego rynku?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Uważam, że tak na dobrą sprawę cross border, do którego podchodzimy bardzo, bardzo ostrożnie. Mam takie poczucie, że polskie e-commersy boją się tego cross borderu. Tak macają trochę tu, trochę tam. A uważam, że absolutnie to jest ten kierunek, który jest w stanie zapewnić kolejny silnik wzrostu. Czyli większa odwaga i większa dynamika we wdrażaniu tych nowych rynków. Nie bójmy się ryzyka. Ja wierzę w to, że ten, kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana, więc na pewno to ten kierunek. No i co tutaj dużo mówić, jak wszyscy — AI. Ale tak jak mówię, mądrze, inteligentnie wdrożone gdzieś w tle, nie wiem, big data, badania, analizy i tym podobne rzeczy.  

Joanna Tymowicz: Każda liderka ma swoją supermoc. Jaka jest Twoja unikalna siła lub kluczowa kompetencja, która Twoim zdaniem przyczynia się do Twoich sukcesów w branży e-commerce?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: O, wiesz co, zabrzmi bardzo banalnie, ale moją supermocą jest empatia. To, że czytam ludzi i dzięki temu moją mocą stają się ludzie. Ja po prostu znajduję dla nich najlepsze kanały rozwoju, czyli czuję, gdzie mogą rozprostować te skrzydła. Popycham ich delikatnie w te kierunki i dzięki temu sama po prostu osiągam bardzo wysoką efektywność. I to jest moja supermoc. Więc ludzie.  

Joanna Tymowicz: Jaką jedną najcenniejszą radę dałabyś osobie, która właśnie rozpoczyna działalność w polskim e-commerce?  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Nie poddawaj się. To jest chyba najważniejsze, żeby konsekwentnie, tutaj wkładam swój prawny garnitur prawniczy i mówię – systematycznie. Daj sobie czas. Nie rozpisuj projektu e-commercowego na pół roku, na rok. Pomyśl o tym, co chcesz osiągnąć za dwa lata i konsekwentnie to realizuj. I tak na dobrą sprawę zaufaj doradcy, czyli skontaktuj się z ludźmi, którzy naprawdę w e-commersie zjedli zęby. Oni bardzo często za darmo pomagają. Nie jesteś sam. Więc chyba to jest to, co jest najważniejsze dzisiaj dla tych nowych podmiotów.  

Joanna Tymowicz: Czyli wytrwałość, step by step i systematyczność działania.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Tak, to już nie jest ten moment, w którym po prostu per one click osiągasz sukces. Dzisiaj już jesteśmy na takim dojrzałym ryneczku, w którym trzeba sobie wydreptać ten sukces.  

Joanna Tymowicz: To prawda. A ścieżka czasami jest bardzo długa i kręta.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: I wyboista. Dokładnie.  

Joanna Tymowicz: Dokładnie tak. Magdaleno, bardzo Ci dziękuję za nasze dzisiejsze spotkanie i za tą inspirującą rozmowę. Myślę, że będzie ona inspiracją dla wielu naszych słuchaczek i również słuchaczy.  

Joanna Tymowicz: I cieszę się, że mogliśmy coś więcej dowiedzieć się o Tobie i o Tpayu. Także jeszcze raz bardzo dziękuję, że przyjęłaś moje zaproszenie.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Dziękuję jeszcze raz bardzo i bardzo się cieszę z tej Twojej inicjatywy, która powstaje. Z chęcią się po prostu zaangażuję w przyszłości.  

Joanna Tymowicz: Bardzo dziękuję.  

Magdalena Stranz-Sobalkowska: Dzięki.  

Joanna Tymowicz: Drodzy słuchacze, jeśli podobała Wam się dzisiejsza historia, udostępnijcie podcast, zostawcie lajka i obserwujcie nas w mediach społecznościowych, żeby śledzić kolejne inspirujące historie. Do usłyszenia wkrótce. 

Udostępnij:

Zasubskrybuj Joannę Tymowicz - Kobiety w e-commerce:

Zasubskrybuj Joannę Tymowicz - Kobiety w e-commerce:

Zobacz również:

Porozmawiajmy o biznesie.